Terje Mykland har kjøpt hytte i Multetunet ved Hovden Fjellstoge. Her deler han en av sine favorittturer:

En av Hovdens ukjente perler er Bueggi. Hvorfor ikke så mange kjenner til den er en gåte, for dette er en meget tilgjengelig og lettgått tur.

Følg Rv 9, ca 7km forbi Hovden Fjellstoge. Du får da etter hvert Breivatn på venstre side. I det du begynner å runde vannet ser du turistløypa til Tjønnbrotbu i høyre veikant. 300m forbi løype er det en «lomme» på høyre siden av vegen der det er mulig å parkere.

Følg turistløypa oppover til du nesten kommer på toppen (rett før ett lite vann/pytt ca 1120moh). Her deler stien seg og du tar av fra turistløypa og følger stien til venstre. Etter ca 150m kommer du opp i et skar, og har flott utsikt mot øst. Stien videre herfra avtar i størrelse, men det er et markert tråkk videre mot nordøst. Stien går mot den høyeste toppen, Bueggi 1195moh.

Fra toppen har du en fantastisk utsikt i alle retninger. I Nordvestlig retning ser du den markerte Sæsnuten, som rager 1392moh. I øst/nordøst skal det når været tillater det være mulig å se Gaustadtoppen (1883moh), som ligger ca 7mil unna.

Det er rester etter gammel gruvedrift i området, uten at jeg er bedre kjent med dette.

En flott tur som passer de aller fleste, med som sagt en nydelig utsikt i alle retninger når du kommer på toppen. Estimert tidsbruk er en liten time opp til toppen, og noe mindre ned igjen.